Verandermanagement

Het is ondertussen allang geen vraag meer of bedrijven moeten veranderen en door ontwikkelen. De wereld en onze manier van werken is non-stop in beweging en als je bij wilt blijven als organisatie moet je zorgen dat je in ontwikkeling blijft. Maar hoe doe je dat? En hoe zorg je dat je werknemers flexibel blijven en mee gaan in al die ontwikkelingen. Dit proces noem je verandermanagement en is de sleutel tot een gezond en modern bedrijf.

Hoe maak je verandermanagement succesvol?

Een verandering kan je vanuit drie invalshoeken starten:

  1. Verandering in structuur
    Een veranderende maatschappij leidt steeds vaker tot fusies of veranderingen in de taken of producten van een organisatie. Dan kan een verandering in de structuur nodig zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de introductie van zelfsturende teams (‘platte organisaties’), een matrixorganisatie of de herindeling van teams.
  2. Verandering in cultuur Een organisatie is een verzameling mensen, met gewoontes, waarden, drijfveren en belangen. En samen maken ze de cultuur van de organisatie. In succesvolle organisaties draagt de cultuur bij aan het doel van de organisatie. Denk hierbij aan een innovatieve cultuur, een goede werksfeer of een commerciële cultuur.
  3. Verandering in werkwijze
    Soms is het mogelijk de verandering meer geleidelijk in te zetten, door een verandering in werkwijze die mogelijk, of noodzakelijk wordt door nieuwe technische ontwikkelingen of vernieuwend vormen van (samen)werken. Denk hierbij aan projectmatig werken, Lean, Scrum, of hybride werken.

Al deze veranderingen hebben invloed op je werknemers en op elkaar. Veranderingen worden alleen een succes als je hier oog voor hebt en alle werknemers meekrijgt. Een complex proces, waar een onafhankelijke adviseur onmisbaar is.

‘Anders is niet altijd beter’

Mensen staan niet altijd te trappelen als het om verandering gaat en geef ze eens ongelijk. Het vraagt nog al wat inbeeldingsvermogen om een nieuwe werkwijze of andere bedrijfscultuur voor je te zien. Zeker omdat de weg daar naartoe vaak een lang proces met obstakels is en soms betekent het zelfs dat collega’s opeens niet meer je collega’s zijn. Een verandering vergt daarom een grondige aanpak, waarbij je personeel een belangrijke rol speelt.

Betrek werknemers bij de verandering 

Het is niet alleen belangrijk dat jouw werknemers snappen wat er gebeurt, maar ook dat je hen actief betrekt bij de verandering. Dus communiceer niet alleen wanneer er een kant en klaar plan ligt, maar ga met elkaar in gesprek voordat je begint met schrijven aan dat plan. Hoe sneller je werknemers betrekt bij ontwikkelingen, hoe meer zij hun talenten kunnen inzetten en daarmee actief betrokken zijn bij die verandering. Door het talent van de organisatie te benutten, kun je samen die verandering een succes maken.

Een externe adviseur maakt verandering makkelijker

Vaak kiezen bedrijven en organisaties voor een externe adviseur als het gaat om verandermanagement en dat is vrij logisch. Een externe adviseur kan met meer afstand naar de organisatie en omstandigheden kijken. Daarnaast kent een adviseur de uitdagingen die een grote verandering met zich meebrengt. Na overleg kan de adviseur, met de aanwezige kennis uit de organisatie, een goed plan opstellen. Aan de hand van trainingen en bijeenkomsten kan er vervolgens met werknemers ervoor gezorgd worden dat elke stap grondig en met de juiste mensen gezet wordt. Een externe adviseur maakt verandering makkelijker voor directie en werknemers.

“Ik kijk naar wat een organisatie nodig heeft”

Ik heb ruim 20 jaar ervaring in het coachen en adviseren van organisaties die aan de vooravond staan van een grote verandering. Eerst als werknemer van veel verschillende bedrijven en later als ZZP’er.

Verandermanagement is altijd mensenwerk. Van directie, MT tot aan werknemer, het heeft invloed op iedereen en elk mens gaat er anders mee om. Dat is mijn uitgangspunt wanneer ik advies geef of verandertrajecten begeleid. Juist daarom geloof ik niet in één aanpak, maar maak ik altijd gebruik van methodes en technieken die aansluiten bij de organisaties waarmee ik werk.

Door de mooie trajecten die ik heb mogen begeleiden, onder andere rondom duurzame inzetbaarheid en  energietransitie, weet ik dat de balans tussen werken aan verandering en de beschikbare tijd goed moet zijn. ‘De winkel moet blijven draaien.’ Maar als dit lukt helpt een succesvol verandertraject je organisatie én je werknemers vooruit.